Carrière maken in de Accountancy: hoe maakten Ferdi en Mark de overstap naar Lansigt?

De arbeidsmarkt binnen de Accountancy is al een paar jaar overspannen: er zijn beduidend meer vacatures dan werknemers. Hoe zorg je in deze tijd dat je goede keuzes maakt in je carrière? Wat doe je als je merkt dat je toe bent aan een volgende stap? In deze blogreeks spreken we een aantal nieuwe collega’s, die onlangs dit soort vragen voor zichzelf moesten beantwoorden. In het derde deel van de serie praten we met twee collega’s op de Audit die in 2019 de overstap naar Lansigt maakten: Ferdi van Voskuilen en Mark van Tol.

Ferdi en Mark werken beiden sinds begin dit jaar in ons groeiende Auditteam als Controleleiders. Met Ferdi praatten we al eerder over de verrassende stappen in zijn loopbaan, maar hij vertelt ook graag over zijn keuzeproces. Want, juist in deze markt moet je scherp blijven op de keuze die je maakt. Ook voor Mark was het een langdurig proces om tot de beslissing te komen dat hij op zoek ging naar een ander kantoor. We praten daarom met Ferdi en Mark over hun overwegingen.

Toch de meeste feeling met Accountancy

Mark begint met vertellen over zijn studie. Hij koos na het VWO bewust voor een brede economische studie aan de Universiteit van Amsterdam. Mark: “Ik zeg het ook wel eens tegen de assistenten die direct na de middelbare school starten aan Nyenrode, hoe knap ik het vind dat zij op zo’n jonge leeftijd al weten welk beroep ze willen uitoefenen. Ik wist dat echt nog niet toen ik 18 was.” Op een gegeven moment moest hij zich echter ook binnen deze studie gaan specialiseren en sprong Accountancy er toch wel uit. Hier had hij de meeste feeling voor en in een vlot tempo rondde hij zowel zijn Bachelor als Master af. Toen kwam voor Mark het punt waar Nyenrode studenten al direct staan: op zoek gaan naar een werkgever.

Wat zoek je bij een werkgever?

Tijdens deze eerste zoektocht speelden er echter wel andere factoren mee in de keuze van Mark dan bij de overstap dit jaar: “De klik in de gesprekken was toen ook het belangrijkste, net als vorig jaar. De reisafstand speelde echter een grotere rol dan dat het nu doet. Omdat ik voor het eerst ging solliciteren, ben ik bij veel kantoren op gesprek geweest.” Met een paar jaar werkervaring op zak, wogen er andere dingen zwaarder toen Mark op zoek ging naar een andere werkplek: “Nu draaide het voor mij met name om de mogelijkheden binnen het kantoor, ik wilde namelijk een stap zetten en meer verantwoordelijkheden op mij nemen. Daarom zocht ik naar een team waarin ik mee kan groeien de komende jaren. Naast de klantenportefeuille, lette ik daar met name op in de gesprekken.”

Je netwerk activeren

Dit maakte dat Mark met andere ogen naar potentiële werkgevers keek. Het gaf hem ook de ruimte om nog eens te gaan praten met de kantoren van drie jaar eerder, waar hij níet voor gekozen had destijds. Mark vertelt: “Toen ik merkte dat ik behoefte had aan verandering, heb ik verschillende dingen gedaan. Ik heb mijn netwerk geactiveerd en ik ben dus teruggegaan naar een aantal kantoren waar ik in het begin ook was geweest. Het leek mij goed om te kijken of een paar jaar later de match er wel was. Uiteraard heb ik alleen contact opgenomen met de kantoren waar ik toen al een positief gevoel bij had. Net als anderen in de branche word ik veel benaderd door wervingbureaus, dus ik heb ook gekeken naar die contacten en een aantal benaderd. Dit werkte echter niet goed voor mij omdat ik de persoonlijke benadering miste en ik voelde er meer voor direct met het kantoor in contact te staan.”

Kritisch blijven op wat je doet

Mark gaat verder: “Het belangrijkste voor mij was om een weloverwogen proces te doorlopen. Ik denk dat dit het meeste loont, want je wilt een keuze maken voor de lange termijn. Daar is onderzoek voor nodig. In deze branche en markt is het niet heel moeilijk om aan een baan te komen, maar daardoor is het nog moeilijker om een beslissing te nemen die echt bij je past.” Zijn advies is dan ook om altijd kritisch te blijven op wat je doet en niet overhaast een beslissing te nemen. Juist als je veel keuzemogelijkheden hebt. Of zoals Mark zegt: “Houd de dingen die je van te voren hebt bepaald als zijnde doorslaggevend, goed bij je.”

Wat bepaalt je keuze?

Dit is zeker herkenbaar voor Ferdi: “Ik heb vaak aan de andere kant van de tafel gezeten en lang bij hetzelfde kantoor gewerkt, dus het was best een stap om te gaan praten. Tegelijkertijd weet je hoe de markt is en dat je in principe niet lang hoeft te zoeken tot je een nieuwe baan hebt. In andere branches moet je soms jaren zoeken maar dat geldt voor ons niet. Aan de ene kant helpt dit ook wel, want je weet dat je ergens terecht komt. Aan de andere kant: als je bij meerdere kantoren terecht kan, wat bepaalt dan je keuze? Voor mij is dat voor een groot gedeelte de sfeer. Het moet daarom vanaf het eerste contact goed aanvoelen.”

Sprong in het diepe

Dat eerste contact kwam vooral op gang via het netwerk van Ferdi. Toen het seizoen was afgelopen en Ferdi op het vliegtuig naar Afrika stapte, kwam de ruimte om na te denken over de toekomst: “Ik zat al een tijdje wat minder op mijn plek doordat ik een specifieke klantenportefeuille had en ik graag mijn horizon wilde verbreden. Ik was al eerder van samenstel overgestapt naar de Audit en ik had ontzettend veel geleerd, maar ik wilde mij eigenlijk niet specialiseren in één type klant of branche.” In Afrika besloot Ferdi om de sprong in het diepe te wagen en na zijn vakantie gesprekken te voeren met andere kantoren, om onderzoek te doen naar de mogelijkheden.

Filteren aan de voorkant

Voor Ferdi was de eerste stap het activeren van zijn netwerk en via connecties is hij bij diverse kantoren op gesprek gegaan. De klantenportefeuille was voor hem met name een belangrijke overweging om ergens te gaan praten. Hij vertelt: “Vanuit mijn netwerk kwam ik direct met de juiste kantoren in gesprek, want door de mensen om mij heen wist ik heel makkelijk waar ik wel en niet zou willen praten. Doordat ik die selectie van te voren al kon maken, was het ook wel makkelijker om dus in het diepe te springen. De markt is wat dat betreft volledig overspannen en je kan bij 20 kantoren gaan praten: overal staan ze te springen om ervaren mensen. Voor mij had dit echter helemaal geen zin, want hoe ga je dan filteren? Ik heb daarom geprobeerd dit aan de voorkant te doen via mijn netwerk, met mensen die ik vertrouw en bij wie ik durf te leunen op hun ervaringen.”

Open gesprekken voeren

Net als bij Mark was zijn netwerk voor Ferdi dus van groot belang tijdens zijn zoektocht. In de gesprekken ging hij vervolgens op zoek naar de mogelijkheden binnen het kantoor en het Audit team. Hij zocht eveneens een groeiend team en werd bij Lansigt getriggerd door de rol die daarin voor hem werd geschetst. Naast de inhoudelijke kant, zegt de manier waarop er gepraat wordt volgens Ferdi ook veel: “Ik vraag mezelf tijdens zo’n gesprek af: voel ik mij op mijn gemak? Kan ik een open en kwetsbaar gesprek voeren, hoe antwoorden de gesprekspartners op mijn vragen? Als ik bijvoorbeeld geen concreet antwoord krijg op een vraag, dan geeft mij dat geen goed gevoel. Dan mis ik de openheid en voor mij zegt dat iets over hoe je met elkaar omgaat op de werkvloer. Als je dat al niet loskrijgt tijdens een eerste gesprek, dan vraag ik mij af of dat er wel is als je er werkt.”

Praten, praten, praten

De strekking van het verhaal van deze heren? Praten, praten, praten. Zowel Mark als Ferdi namen de tijd voor hun zoektocht en gingen met een aantal kantoren in gesprek. Ze wisten wat voor hen belangrijk was en gingen daar bewust naar op zoek in die gesprekken. Voor beiden waren dit met name de groeimogelijkheden, een organisatie die op orde is en een team dat ontwikkelt, maar dit is natuurlijk heel persoonlijk. De gemene deler is echter dat je vasthoudt aan dat waar jij belang aan hecht en goed onderzoekt hoe deze zaken geregeld zijn, voor je een keuze maakt. Mark en Ferdi raden beiden aan: “Ga veel gesprekken voeren, zowel in je eigen omgeving om te klankborden als bij verschillende kantoren.” Om dat te bereiken blijkt het bouwen aan, en gebruiken van, je netwerk een prettige en persoonlijke manier om gesprekken aan te gaan. Dit geldt uiteraard niet alleen in de Accountancy, maar is misschien wel éxtra belangrijk wanneer er zoveel mogelijkheden zijn binnen de branche waarin je werkt. Wat dat betreft geeft de huidige arbeidsmarkt binnen de Accountancy een hoop kansen, zolang je scherp en kritisch blijft.