“Het bier van de corporate kantoren smaakt niet meer.”

“De grote corporate accountantskantoren hebben te veel macht.” Zo stelt de Engelse beroepsorganisatie van accountants. Maar is dat wel zo? Jan van Ginkel, RA en partner bij Lansigt, denkt niet dat dat het probleem is. Maar, zo stelt hij, de grotere kantoren mogen zich best eens afvragen of hun ‘pinguïn-strategie’ de juiste is.

Onlangs verscheen het bericht in de media: “Engelse beroepsorganisatie accountants wil einde monopolie Big Four.” De strekking van het verhaal is dat het Britse equivalent van de NBA vindt dat te veel grote, beursgenoteerde ondernemingen worden gecontroleerd door te weinig kantoren. En dat dat leidt tot schandalen en scheve concurrentieverhoudingen.

De NBA, bij monde van directeur Berry Wammes, is het daar niet mee eens: “De Britten focussen op heel erg op concurrentie, in Nederland werken we heel hard aan het verbeteren van de kwaliteit,” stelt hij in de FD. En inderdaad, kwaliteit, daar zit hem de crux, volgens Jan van Ginkel.

Hoe groter, hoe beter

“Je ziet dat bedrijven steeds groter worden. Dat is een maatschappelijke en economische tendens. Efficiency wordt steeds belangrijker. Hoe groter, hoe beter. En echte multinationals, zoals Unilever, zijn onmogelijk door een kantoor als Lansigt te controleren. Dus de Big Four hebben we daar echt wel voor nodig.”

Maar, zo vindt Jan, het ‘groot zijn’ brengt een aantal nadelen met zich mee: “Het ondermijnt de eigenheid van de kantoren en het persoonlijke contact. Dichtbij zijn, voeling hebben met je klant, dat is onmogelijk bij zo’n grote club. En daar zit ‘m dus precies de meerwaarde van een kantoor als Lansigt. Ik ken mijn personeel, leidt de mensen zelf op en kan echte meerwaarde bieden aan onze klanten. Dat zorgt ervoor dat de rol van regionale kantoren belangrijker wordt.”

Smakeloos bier

Jan vergelijkt het met bierbrouwers: “Een tijdlang hebben we onze bierbrouwers steeds groter zien worden. De bedrijven groeiden en groeiden, het draaide steeds meer om efficiency en steeds minder om de smaak van het bier. Nu zie je kleine brouwerijen opkomen. Die blijven klein, maar maken perfect bier. In accountancy zie je hetzelfde. Het bier van de corporate kantoren smaakt niet meer. De MKB-plus klanten die 10 jaar geleden naar een groot kantoor zijn gegaan, komen nu terug. Ze missen eigenheid en toegevoegde waarde en soms zelfs een stukje kwaliteit.”

Je moet je onderscheiden

“Ik heb het zien gebeuren. Regionale kantoren met als doelstelling groter worden. Die kantoren hanteren in mijn ogen een pinguïn-strategie. Pinguïns zitten de hele dag op een kluitje en lijken enorm op elkaar. Maar je moet jezelf juist onderscheiden in de markt. Bijzonder zijn, een eigen identiteit hebben. Net als de kleine, onafhankelijk gebrouwen biertjes. Dan voorzie je echt in een klantbehoefte. En de kwaliteit is echt niet minder, hoor. Soms zelfs beter.”

De rol van de Big Four ziet Jan dus niet zo snel veranderen. Maar alles wat daaronder zit wel. “Ik denk dat de kleinere kantoren een belangrijkere rol gaan vervullen. En Lansigt dus ook. Maar, daar hoort niet per se organisatorische groei bij. ”

Ook werken bij een regionaal kantoor?

Wil je ook werken bij een regionaal kantoor, waar je echt waarde kunt toevoegen voor je klanten? Bij Lansigt bedienen we een mooi portfolio van MKB en MKB-plus klanten met een uitgebreid dienstenpakket. Bekijk onze vacatures en wie weet zit jij binnenkort met onze klanten aan tafel.