Jan van Bezooijen, Teammanager Loon & Advies, over de coronacrisis: “We laten zien dat we er in slechte tijden óók zijn.”

Op iedere afdeling binnen Lansigt zijn de gevolgen van het coronavirus merkbaar. Klanten bellen vaker uit eigen beweging, er zijn allerhande regelingen die uitgezocht moeten worden en de workload moet opnieuw verdeeld worden. De pandemie biedt echter ook kansen, ziet Jan van Bezooijen, Teammanager Loon & Advies: “Het is een uitgelezen tijd om meer mee te denken en meer dan ooit een stukje advieswerk te bieden.”

Door de periode heen kijken

In de gesprekken met klanten merkt de afdeling Loon & Advies vooral dat er veel zorgen zijn, vertelt Jan. “Iedereen wil graag door de periode heen kunnen kijken, maar niemand weet hoe lang dat gaat duren. Voor de korte termijn maken ze zich zorgen, de omzet vermindert terwijl de kosten doorlopen. Daar zijn wel regelingen voor, en onze klanten willen graag weten hoe dat precies werkt.” Om die vraagstukken op te kunnen vangen, leverde het team twee medewerkers aan het coronateam van Lansigt, dat de grote lijnen in deze coronacrisis uitzet.

Salarissen op tijd uitbetalen

De regelingen, die speciaal in het leven zijn geroepen vanwege de impact van het virus, zijn ook nieuw voor Jan en zijn collega’s. Dat betekende aanvankelijk vooral heel veel lezen, lezen en nog eens lezen. De volgende stap was uitvogelen welke regeling precies voor welke klant kon gelden, aldus Jan: “Dus: in kaart brengen welke klanten we in welke sector hebben en vervolgens deze informatie aanleveren bij de Relatiebeheerders, zodat zij hen alvast kunnen bellen.” Daar wachtte overigens niet iedereen op. De eerste twee weken stond de telefoon op de afdeling Loon & Advies roodgloeiend: “We moesten toen echt het werk verdelen. Als iedereen zit te bellen, worden de salarissen tenslotte niet op tijd uitbetaald.”

Verder kijken dan je kerntaak

Ondanks de problematiek van de crisis, bracht het ook kansen met zich mee, zag hij. “Als je je wilt onderscheiden, dan kijk je verder dan de kerntaak. Het personeel moet over een half jaar nog op de loonlijst staan, en over een jaar ook. Voor de onderlinge relatie met de klant is het dan ook goed om mee te denken over iets dat niet rechtstreeks invloed heeft op de loonstrook. Dus niet alleen de salarissen uitbetalen, maar ook een stukje advieswerk geven. Deze crisis is een uitgelezen tijd om dat te doen. We willen onze klanten verzekeren dat we er in slechte tijden ook zijn.”

Teams van specialisten

Een van de zaken waar Jan en zijn team zich over ontfermen, is bepalen hoe de klanten van Lansigt het beste gebruik kunnen maken van de regelingen. “Je legt niet alleen de regelingen uit, maar probeert ook te kijken naar de specifieke situatie per bedrijf. Ook daar hebben we een team van zeven specialisten op zitten, die kijken naar zaken als uitstel van betaling.” Daarnaast proberen ze ook zoveel mogelijk vooruit te kijken. Je kunt daarbij denken aan zaken als vakantiedagen die aanvankelijk waren opgenomen, maar door het coronavirus weer door de werknemers werden ingetrokken. Daardoor wordt later in het jaar een grote piek in de aanvragen verwacht.

Risicospreiding door zowel thuis als op kantoor te werken

Om ervoor te zorgen dat al het werk zo goed mogelijk kan worden opgevangen, heeft Jan voor zijn team schema’s opgesteld. Ook bij Lansigt werken tenslotte veel mensen thuis. Belangrijk is daarbij om te kijken naar welke functies er precies zijn, legt hij uit. “Van administrateur tot adviseur; door zowel mensen thuis als op kantoor te laten werken, zorg je voor risicospreiding. Iedere week heb ik contact met mijn team om te kijken hoe het gaat. Tot nu toe ziet dat er goed uit! Vooral mensen met kinderen waren erg blij om thuis te kunnen werken.” Toch is het niet alleen maar optimisme: Jan merkt ook op dat vooral jonge ouders het lastig vinden om de dubbelrol van leraar/lerares en Lansigt-medewerker te combineren: “De kunst is om goed met elkaar in gesprek te blijven en flexibel te zijn.”

Trots

Jan is trots op Lansigt en de manier waarop het kantoor met de coronacrisis omgaat. “Er is veel tijd geïnvesteerd in een coronateam, waarin diverse perspectieven en invalshoeken zijn meegenomen. Doordat dit team eigenlijk de rest van het kantoor aanstuurt, hebben we er allemaal verstand van, zonder dat iedereen apart van elkaar het wiel hoeft uit te vinden.” Daarnaast is hij ook zeer te spreken over zijn eigen mensen: “Ik ben trots dat ze in continu veranderende omgevingen hun mannetje hebben gestaan en dat we er in deze moeilijke tijden voor onze klanten kunnen zijn.” Tot slot krijgt ook de IT-afdeling een stevige pluim van Jan, voor al hun inspanningen om ervoor te zorgen dat iedereen – technisch gezien – probleemloos thuis kon werken. Zo geven we met elkaar een positieve draai aan een uitdagende situatie!

Lees in deze blogs meer over het coronateam of de ervaringen van Relatiebeheerder Myrna tijdens de crisis.