Bouwen aan je netwerk én je kennis op LinkedIn

LinkedIn: niet iedereen is er altijd blij mee, maar een beetje professional kan eigenlijk al niet meer zonder. Of je nou werk zoekt of hard aan de weg aan het timmeren bent in je carrière, het sociale medium is niet meer weg te denken uit het (professionele) bestaan van veel mensen. Het is niet alleen de juiste plek om je netwerk op te bouwen, maar ook een kennisplatform waarop je kan leren van anderen en jezelf kan profileren als professional. Kortom, zeker als (aankomend) accountant, is het dé plek om jezelf te laten zien online. Saskia en Miranda zijn als recruiters bij Lansigt dagelijks actief op LinkedIn. Ze delen dan ook graag hun tips met jou, om alles uit dit mooie sociale medium te halen, in welke fase van je carrière je ook zit.

LinkedIn als online CV

Het ligt er in eerste instantie natuurlijk aan wat jouw doel is op LinkedIn. Ben je werkzoekende, wil je op de hoogte blijven van ontwikkelingen in de accountancy of je netwerk vergroten? Als je deze hebt bepaald, kan je aan de slag. Welk doel je ook hebt, de eerste stap blijft om je profiel optimaal in te richten. Persoonlijkheid = key, vinden wij. Jouw LinkedIn profiel is jouw ‘personal brand’, jouw eigen merk en online CV. Een volledig profiel is ook nog eens goed voor jouw vindbaarheid, dus zeker als je actief op zoek wil naar een baan is dit heel belangrijk om te doen.

Relatiebeheerder, Manager AA of Klantbeheerder?

Om te beginnen is het erg belangrijk om je werkzaamheden en verantwoordelijkheden te vermelden op je profiel. Je kan je profiel zien als een online cv, dus zorg ook hier dat je een volledig beeld laat zien van je werkervaring. Binnen de accountancy is het belang nog groter, omdat een functienaam per kantoor kan verschillen. Daarnaast kunnen er ook binnen eenzelfde functie grote verschillen zijn. Wat bijvoorbeeld bij Lansigt een Relatiebeheerder is, heet bij andere kantoren een Manager AA, Klantbeheerder MKB of Accountant. Binnen die functies kan er een groot verschil in verantwoordelijkheid zijn. Ben je tekenend accountant? Zijn jouw klanten ondernemingen met 150 man personeel of de bakkers op de hoek? Doe jij de urenverantwoording zelf? Geef jij advies over bedrijfsopvolging? Stel je aangiftes op of controleer je ze? Wezenlijke verschillen, die onder dezelfde noemer kunnen vallen. Deze informatie is uiteraard erg waardevol voor je profielbezoeker! Je potentiële klant of toekomstige werkgever kan dan inschatten wie hij tegenover zich heeft en waarvoor hij je kan bellen. Zeker toevoegen dus!

Verbinden met jouw profiel

Hetzelfde geldt voor specialisaties en interessante nevenactiviteiten. Naast dat deze een waardevolle inhoudelijke bijdrage aan je profiel kunnen zijn, laten ze zien wie je bent en kan je een persoonlijke verbinding maken met anderen. Zo kun je een klik krijgen, zonder dat je elkaar daarvoor wellicht al hebt gesproken. Hoe mooi is het, als een DGA uit de uitzendbranche jou belt, omdat hij ziet dat jij de expert bent in jouw vakgebied? Of als een concullega contact zoekt om te praten over jouw DD-expertise? Dit versterk je door aanbevelingen van collega’s, leidinggevenden of klanten toe te voegen, zodat je jouw expertise of ervaring extra benadrukt. Wees dan ook niet bang om deze op te vragen. Een duidelijke manier om ten slotte een persoonlijke touch te geven aan je profiel, is via de profielschets, foto en headline. Ook hierin kun je laten zien wie je écht bent.

Is je profiel af? Dan is het tijd om het gesprek aan te gaan! Hoe, dat vertellen we je binnenkort!