Van connectie naar kop koffie

Een compleet profiel op LinkedIn is de eerste stap om alles uit LinkedIn als kennisplatform te halen. Stap twee is het bouwen van je netwerk, het gesprek aangaan met concullega’s en gebruik maken van de vele informatie die wordt gedeeld over jouw branche. Saskia en Miranda zijn hier als Recruiters binnen de accountancy dagelijks mee bezig. In dit tweede deel van hun blog, delen ze hun tips over het optimale gebruik van LinkedIn.

Durf het gesprek aan te gaan

Is je profiel helemaal af na het lezen van de eerste blog? Dan is het tijd om actief te worden en het gesprek aan te gaan met andere accountants. LinkedIn zal je al snel allerlei suggesties geven voor connecties en trek dan ook de stoute schoenen aan: stuur gewoon verzoeken uit naar mensen die je kent. Ken je de persoon niet (echt), maar kom je hem/haar wel tegen en vind je het interessant om te linken? Stuur dan een berichtje mee met de uitnodiging waarin je vertelt waarom je wil linken, bijvoorbeeld om elkaars netwerk te versterken of omdat je iets opvallends zag op het profiel van die persoon. Dan is het gesprek gelijk gestart. Een andere laagdrempelige manier om in contact te komen met andere professionals, is door lid te worden van groepen en te reageren op bijdrages hierin, of zelf gaan schrijven uiteraard.

De kracht van content

Over schrijven gesproken: naast het netwerken is de content op LinkedIn steeds belangrijker geworden. Je feed wordt gevuld met allerlei interessante berichten, links en artikelen. Om jezelf te profileren op LinkedIn is het regelmatig posten van content een heel goed idee. Hoe leuk is het als een concullega een bericht of artikel van jou tegenkomt en daarop reageert, waardoor er een inhoudelijke discussie ontstaat?

Als je een bericht of artikel plaatst, kan je er zelf voor kiezen wat de zichtbaarheidsinstellingen zijn. Maak je je bericht openbaar, dan kan iedereen op LinkedIn dit bericht zien. Hierdoor kan jouw bericht bijvoorbeeld verschijnen als mensen zoeken op een hashtag die je gebruikt hebt. Je bericht verschijnt sowieso op het overzicht van al je connecties, dus kan je daarna zien wat er met je bericht gebeurt.

Kennis en informatie

Het sterkst is om eigen berichten te maken, maar ook berichten delen van anderen is een goede optie. Door het delen en interessant vinden van berichten en als dit bij jou gebeurt, kan content heel snel LinkedIn over gaan en draag je bij aan het delen van kennis en informatie. Daarnaast is de zoekfunctie voor content enorm verbeterd en kan je ook hashtags volgen, waardoor je zelf interessante content kan bijhouden van mensen met wie je niet bent gelinkt. Ook is het mogelijk om mensen te volgen in plaats van te linken, zodat je al hun bijdrages kan volgen. Wij merken zelf regelmatig hoeveel het los kan maken bij onze connecties als wij iets delen over een evenement waar we zijn geweest, of een blog die we hebben gemaakt met een collega. Dit levert direct hele mooie gesprekken op.

Van connectie naar kop koffie

Inmiddels heb je een optimaal profiel en ben je flink aan het schrijven, linken en interessant vinden (zoals LinkedIn ‘liken’ noemt). Hartstikke mooi! Wie weet vind je op deze manier wel jouw volgende uitdaging of een nieuw gebied waar je je in wilt specialiseren. Als je echt op zoek bent naar een nieuwe baan, dan is LinkedIn een goed platform om je te profileren en in contact te komen met concullega’s of recruiters. Echter, we zullen je niks nieuws vertellen, als we zeggen dat de echte match pas aan tafel wordt gemaakt. Dus, stuur die recruiter van jouw droomkantoor gewoon een bericht, ook al weet je niet of er een vacature is. Je weet nog niet zeker of je de juiste persoon bent voor de job, maar weet je met jouw bericht de ander te raken en kan LinkedIn de start zijn van een prachtig succesverhaal!

 

Zien wij jou binnenkort op LinkedIn – of aan tafel voor een kop koffie?