Relatiebeheerder in de coronacrisis: “Het is mijn taak om naast mijn klanten te staan.”

De coronacrisis zet de wereld op zijn kop. De bestrijdingsmaatregelen hebben niet alleen gevolgen voor ons persoonlijke leven, ook zakelijk worden vele sectoren hard geraakt. En dat levert zorgen op. Relatiebeheerder Samenstel Myrna Hoogervorst heeft dagelijks met die zorgen te maken. Hoe is het om Relatiebeheerder te zijn in deze vreemde en onzekere periode? Is het werk veranderd? Hoe kun je juist nu het verschil maken voor een ondernemer?

Meer druk en flexibiliteit gevraagd 

Myrna: “Ondernemers bellen mij nu met letterlijk de vraag: ‘Help, wat moet ik nu?’ Dat geeft een compleet andere dynamiek aan je werk.” Het is een stressvolle tijd. “Het is aan de ene kant boeiend, want je kunt klanten echt door deze periode heen helpen. Maar, tegelijk loopt het gewone werk door. Dus moet je schipperen en flexibel zijn zonder dat de kwaliteit van je werk eronder lijdt.” 

Op dagen dat nieuwe maatregelen zijn aangekondigd, is het vaak nog wat drukker. “Klanten bellen mij om te overleggen of deze maatregelen voor hen ook gelden en over de details ervan. Of ik bel ze zelf proactief op. Vaak merk je dat het ze toch wat rust geeft zodra ze weten hoe het een en ander in elkaar zit.”

Sluiten van de winkel 

“Mijn portefeuille bestaat uit diverse kleinere mkb-ondernemingen. Kledingwinkels bijvoorbeeld, die hoeven niet per se dicht en vielen aanvankelijk tussen wal en schip. Het voelde voor hen niet goed om open te blijven, dus besloten ze om zelf dicht te gaan. Maar op welke steunmaatregelen heb je recht als je zélf besluit de deuren te sluiten. Daar spreken we over, want het heeft grote gevolgen. Je omzet valt weg, maar je vaste lasten lopen door. Hoe betaal je dan je personeel? Dat zijn de vragen van dit moment en daar help ik mijn klanten mee.”

Inzicht krijgen in cijfers en mogelijkheden 

Belangrijk daarbij is het om inzicht te krijgen in de cijfers: hoe ver valt je omzet terug, hoe hoog zijn de vaste lasten, hoe hoog is je financiële buffer? Myrna vervolgt: “Met die inzichten kun je ook inschatten welke regelingen er getroffen moeten worden. Kun je kosten besparen? Abonnementen opzeggen? Heb je recht op steunmaatregelen van de overheid? Kun je de eenmalige tegemoetkoming van € 4.000,- gebruiken om rekeningen te betalen? En: welke betaal je dan? Daar moet je verstandige keuzes in maken, want soms kan er een betalingsregeling getroffen worden.” Veel vragen dus en net zo veel mogelijke oplossingen. Het is hierbij van groot belang om, samen met de ondernemer, alle opties tegen elkaar af te wegen en de juiste keuzes te maken. Dit kan een behoorlijk complex proces zijn.

Persoonlijke aandacht en ondernemersfocus 

Het valt Myrna in deze tijd op dat klanten niet slechts zakelijk advies zoeken. “Soms ben je alleen een luisterend oor. Heel logisch, want het zijn extreem zware tijden voor veel ondernemers. Dan is het mijn taak, als Relatiebeheerder, om naast mijn klanten te staan. Het gaat dan echt om contact van mens tot mens.” 

En juist dat persoonlijke contact geeft een verdieping aan bestaande relaties. “Ik heb in de eerste week van deze crisis ook bewust zelf een aantal klanten opgebeld, omdat ik wist dat het ze flink zou raken. Daar waren ze blij verrast mee. Het is, hoe treurig ook, toch het ideale moment om ondernemersfocus en persoonlijke aandacht naar onze klanten uit te dragen.”