Thuiswerken bij Lansigt (deel 3): “We kijken naar wat we wel kunnen"

Thuis werken en onderwijs geven aan je kind, meer ommetjes maar minder je collega’s zien. In de eerste en tweede blog van deze reeks (geïnspireerd door de Dag van de Thuiswerker op 16 maart), vertelden onze collega’s over hoe ze dit ervaren. In de derde blog delen we ervaringen van collega’s die erg moesten wennen aan deze situatie, maar ook dankbaar zijn voor de kansen die het met zich mee heeft gebracht.

Een bewogen jaar

In de vorige blog werd het al genoemd, maar het komt vaker terug: we missen onze collega’s. We werken in hechte teams en zijn gewend om elkaar veel te zien. Dat valt weg en elkaar via Teams of telefoon spreken zal nooit hetzelfde zijn. Miranda vertelt: “Het afgelopen jaar was zowel privé als op werk enorm bewogen. Middenin een wereldwijde pandemie werden wij voor het eerst ouders en dat was het mooiste om mee te maken, maar zeker niet zoals we het ons hadden voorgesteld. Na mijn verlof heb ik mijn collega’s slechts één keer op kantoor, op afstand, kunnen zien. Daarna begon de tweede lockdown en moesten we thuis werken met een baby.

Aan de ene kant mis ik mijn collega’s steeds meer. Hoe dankbaar ik ook ben dat ik mijn werk heel goed vanuit huis kan doen, ik heb bewust gekozen voor een sociale functie, waarin ik werk met mensen om mij heen. Aan de andere kant hebben we als kersverse ouders extra tijd met ons dochtertje gehad, waar we van te voren niet op hadden gerekend. Dat is zo kostbaar. Ook daar ben ik heel dankbaar voor. En stiekem ook voor het feit dat ik nu lekker de hele dag op (happy) sokken kan lopen!”

Dicht bij de klant blijven

Wendy kijkt ook terug op een bewogen jaar, en vat dit mooi samen met haar woorden: “Het is een bewogen jaar geweest, niet alleen voor mezelf, voor Lansigt, voor Nederland, maar voor de hele wereld! Aan het begin van de crisis werkte ik volledig vanuit huis, dit kon prima met het specifieke werk wat ik doe op het secretariaat, namelijk het verwerken van de jaarstukken voor onze klanten. Gelukkig liet onze digitale werkwijze dit goed toe.

Ons kantoor is al die tijd wel open gebleven, er zijn klanten die hun administratie komen brengen. We vonden het belangrijk dat ook in deze tijd onze klanten niet een ‘uitgestorven’ kantoor aantroffen, vandaar dat we binnen het secretariaat wel deels op kantoor zijn blijven werken. Ook ik kom nu meer op kantoor, omdat dit het beste is voor ons werk. Onze kernwaarde is niet voor niks ‘Dichtbij de klant’, dit houden we vast en is juist nu misschien wel belangrijker dan ooit.”

“Dankbaar dat ik kon werken, ontdekken hoe belangrijk je basis is om het door te komen.” (Elvera)

Kijken naar wat wél kan

Alle verhalen van collega’s laten zien dat we erg ons best doen om flexibel te zijn en mee te bewegen met de situatie. Dit lukt zeker niet altijd, maar is wel altijd het doel. Wendy vertelt verder: “We kijken naar wat we wel kunnen en niet naar wat niet kan. De toekomst zal er zo nog wel even uit blijven zien. Er was al een trend gaande waarin men bijvoorbeeld een vaste dag in de week thuiswerkte. Als secretaresse was dit voor mij nog niet aan de orde, maar nu is dit wel het geval. En ik ervaar het als zeer prettig, juist de afwisseling.

Het is interessant om te zien hoe je zelf binnen dit jaar ook verandert. Waar ik voorheen standaard vier dagen op kantoor was, ging ik ineens naar vier dagen alleen maar thuis. Een balans zoeken is waar het om gaat en die heb ik gevonden. Ik ben blij dat Lansigt hierin zo met haar mensen meedenkt, iedereen is weer anders en wordt hierin gehoord. Ook zijn we momenteel druk met het implementeren van onze nieuwe huisstijl en het restylen van de kantoren. Dit geeft echt een frisse nieuwe energie die we allemaal voelen, zowel thuis als op kantoor.”

Wil je de vorige blogs teruglezen, met nog meer ervaringen van onze collega’s? Hier vind je de eerste en tweede blog uit de reeks! Wil je meer weten over Lansigt? Kijk snel verder.