Waarom je als fiscalist je klant moet kennen

Om de juiste afweging te kunnen maken moet je dicht bij je klanten staan. Je moet hem of haar kunnen begrijpen. Waarom? Lees het in het blog van Jacco Bosland, Partner en Belastingadviseur.

Wat heb je liever: dat je klant 20% belasting betaalt of 3,5%? Het antwoord is simpel. Waarschijnlijk wil iedereen zo min mogelijk belasting betalen. Maar hoe realiseer je dat? En wat zijn de consequenties? Om die vragen te beantwoorden moet je als fiscalist weten welke afwegingen je klant maakt en dicht bij je klanten staan. Je moet hem of haar kennen en begrijpen. Dan kun je namelijk op het juiste moment de juiste adviezen geven. Met als doel: een zo gunstig mogelijk fiscaal klimaat creëren en de klant verder helpen.   

Meer dan geld

Het financiële plaatje is natuurlijk voor elke klant belangrijk. Maar uiteindelijk, wanneer je met iemand in gesprek bent, is nooit de fiscaliteit doorslaggevend. Dat zag ik bijvoorbeeld bij een schildersbedrijf dat al jaren klant van mij is. Toen de ondernemer de vijftig was gepasseerd, polste ik :“Hoe kijk je tegen de toekomst van je bedrijf aan?” Hij had twee zoons die beide een totaal andere richting waren opgegaan. Het lag dus niet voor de hand dat zij het bedrijf zouden gaan overnemen.

Lange termijn

Toch is je taak als fiscalist op dat moment om vooruit te denken. Niemand kan de toekomst voorspellen en dus houd je rekening met verschillende scenario’s. Eén van de vragen was: hoe houd je de mogelijkheid het bedrijf fiscaal gunstig aan de zonen te schenken? Want stel dat die jongens op een dag wél de zaak willen overnemen? Dan betaal je flink wat schenkbelasting. Tenzij de zoons drie jaar op de loonlijst staan: dan is het veel minder. Mijn advies aan de ondernemer was dus: kijk of je zonen een kleine rol binnen het bedrijf kunnen vervullen, waarvoor je ze op de loonlijst kunt zetten.

Advies met meerwaarde

Om dat te kunnen adviseren moet je de klant goed kennen. Je kent zijn situatie, hoe hij met zijn kinderen omgaat, wat voor een jongens dat zijn en hoe hij en zij de toekomst van het bedrijf zien. Als je die kennis van de klant kunt combineren met je kennis van het vak, kun je advies met meerwaarde geven.

Vijf jaar voortzetten

De ondernemer heeft besloten zijn zoons op de loonlijst te zetten. Hierdoor kan hij hun zijn onderneming schenken. Dan betalen ze slechts 3,5% schenkbelasting in plaats van 20%. Daar zitten wel wat voorwaarden aan verbonden. Zo moeten ze de zaak nog minimaal vijf jaar voortzetten.  

Overnemen of niet?

Ondertussen maakt de ene zoon een wereldreis en studeert de ander fotografie. Nog altijd besluiteloos over de zaak van hun vader. Maar ze staan wel op de loonlijst: dus kunnen we nog alle kanten op. Wij hebben dan ook voor veel scenario’s een plan klaarliggen. Wat als de ene zoon wil overnemen en de andere niet? Wat als ze de zaak al snel na de overname willen verkopen?

Die verschillende scenario’s uitwerken en in nauw overleg met de klant afstemmen, dat is wat ik spannend en leuk vind aan belastingadvies geven. En hoe het over een paar jaar dan ook gaat lopen: wij hebben de klant in elk geval goed voorbereid!

Wil jij graag het verschil maken bij een bedrijfsopvolging en ervoor zorgen dat een ondernemer met een goed gevoel zijn bedrijf overdraagt? En dat de verhoudingen binnen de familiegoed blijven? Dan ben jij misschien wel de belastingadviseur die wij zoeken. Jacco nodigt je van harte uit om te solliciteren. Wie weet ben jij onze nieuwe fiscalist!