Wat accountancy bijzonder maakt

Bij Lansigt luisteren we goed naar de verhalen achter de cijfers. Dát is namelijk wat accountancy zo bijzonder maakt. Lees er meer over in het blog van Pieter van der Kwaak, algemeen directeur en dga-adviseur bij Lansigt.

Voor sommige mensen zijn cijfers gewoon cijfers. En niets meer dan dat. Maar, als je goed kijkt en de tijd neemt, zie je dat er achter de getallen hele persoonlijke verhalen schuilgaan. Verhalen waarin jij als accountant een rol kunt spelen. En dát is wat accountancy zo bijzonder maakt. Bij Lansigt luisteren we goed naar deze verhalen achter de cijfers. Daar vinden we dan ook vaak de grootste uitdagingen!  

Je vindt de verhalen en emoties in elk bedrijf: groot of klein, corporate of MKB. Bij Lansigt werken we met name voor de laatste categorie en dat is nou net de groep waar je advies als accountant ook het meeste impact heeft. 

Liever tijd dan geld 

Ik herinner met een ondernemer met een eenmanszaak. Hij geniet van de vrijheid die het hem biedt, terwijl hij minder verdient dan het minimumloon. “Maakt niet uit,” zegt hij, “wanneer ik van een klus terugkom en ik wil de rest van de middag lekker vrij nemen, dan kan ik dat. En dat is me meer waard dan wat extra inkomen.” Op zich natuurlijk een mooi standpunt. Maar ik ken de keerzijde. 

Zijn vrouw is er ook bij. Ik zeg: “Weet je zeker dat je dit wilt? Als je ergens in de productie werkt, verdien je meer dan nu. Terwijl je vrouw de bonnetjes van de Lidl moet uitknippen om rond te komen.” Dat is tegen het zere been en zeker niet wat die man van mij wil horen. 

Deze ondernemer is een jaar lang boos op me geweest. Maar ik moest hem hiermee confronteren. Achteraf is het kwartje bij hem gevallen en dan weet je zeker dat je het juiste advies gegeven hebt. Maar op het moment zelf is het niet makkelijk. 

Stiekem klanten benaderen 

Een tijd terug begeleidde ik een overname. Dat was een overname met een zeker risico, zo was het personeelsbestand grotendeels op hogere leeftijd. Maar toch, deze ondernemer wilde dit op een keurige manier doen: de medewerkers zouden gewoon bij hem in dienst komen. 

We zijn maanden en maanden aan het onderhandelen. We doen een due dilligence onderzoek, zetten er een heel team van Samenstel en Audit op en een register valuator. Uiteindelijk komen we eruit en beide partijen hebben het gevoel dat ze gewonnen hebben. Daar streef je naar! 

En dan… de dag voordat de stukken bij de notaris passeren komt er een kink in de kabel: één van de medewerkers van de over te nemen partij blijkt heimelijk klanten te hebben benaderd om voor zichzelf te beginnen. De overnemende partij is daar vanzelfsprekend zeer verbolgen over. Maanden werk voor niets! 

Uiteindelijk heb ik deze man geadviseerd de hele deal af te blazen. Een moeilijk besluit, maar zakelijk op dat moment het beste. Dat is niet leuk en niet makkelijk, maar wel je rol als adviseur. Overigens is deze deal later, op aangepaste voorwaarden, alsnog doorgegaan. 

Wat is jouw adviesstijl? 

Dit zijn slechts twee voorbeelden van bijzondere verhalen die schuilgaan achter cijfers. Bij Lansigt maak je dit soort zaken regelmatig mee. Je zit zelf bij je klanten aan tafel, dus je hoort de verhalen uit eerste hand. Aan jou de taak om te bepalen hoe je ermee om gaat: confronteer je je klant direct of neem je een omweg? 

Wil jij ook ondernemers echt verder helpen om betere resultaten te halen? Zit jij graag bij ze aan tafel en geef je ongevraagd en gevraagd advies? Dan pas jij bij Lansigt! We hebben diverse interessante vacatures op dit moment. Belangrijk is wel dat je ambities hebt. Dat wat we aan onze ondernemers vragen, vragen we ook aan jou: hoe ver wil je komen?