Dichtbij de klant, dat is één van de kernwaarden waar Lansigt accountants en belastingadviseurs voor staat. Zeker aangezien het grootste gedeelte van het klantenbestand bestaat uit familiebedrijven. Dat vraagt nét dat extra stukje aandacht en expertise wat accountants Jorian Hoogendoorn (in opleiding) en Corry de Korte veel plezier in hun werk oplevert. Accountants binnen Lansigt heten dan ook niet voor niks ‘Relatiebeheerders’. Corry: “Relatiebeheerder is eigenlijk een raar woord, maar omvat wel precies alles in ons vak. Wij beheren de relatie met de klant in alle opzichten.”

Werken met familiebedrijven

Werken met familiebedrijven zorgt voor een groot gevoelselement in het werk, ervaren Corry en Jorian. Je bent als accountant niet alleen met geld en rendement bezig maar ook met de mensen achter het bedrijf. Ook het werken met een familie over de verschillende generaties heen vinden Jorian en Corry interessant. “Het is mooi om te zien hoe nieuwe generaties hun eigen visie meebrengen en hoe zij samenwerken met de eerdere generatie. Dat onderdeel van mijn werk geeft mij veel energie.” zegt Corry.

Altijd dichtbij de klant

Bij Lansigt heeft iedere accountant een eigen portefeuille met klanten. Met deze klanten bouwen de accountants eenrelatie op zodat zij op tijd kunnen inspelen op de behoeften en verwachtingen. Soms zelfs voordat de ondernemer zichzelf al bewust is van een vraag. Corry en Jorian zoeken daarom actief contact met hun klanten. "Als je belt, komt daar altijd wel iets uit. Als je wacht tot de klant naar jou toe komt, ben je eigenlijk al te laat. Het is voor ons een kleine moeite om hier een momentje voor in te plannen en zo voelt de klant zich gezien." zegt Corry. "Daarnaast kunnen wij zo de regie over onze eigen agenda behouden. Dit zorgt ervoor dat we aandacht hebben voor alle ondernemers in onze portefeuille en blijven we dichtbij al onze klanten staan."

Relatie van begin tot einde

Omdat Corry en Jorian hun klanten van begin tot einde helpen, is het belangrijk dat zij altijd op de hoogte zijn van wat er speelt binnen het bedrijf. Dit begint zodra er een nieuwe ondernemer binnenkomt. Zeker bij het familiebedrijf is er vaak historie. Het is voor de accountants dan van belang om het verhaal van de klant te kennen en iets over de geschiedenis van het bedrijf te weten. Corry vertelt: “Het is belangrijk om vanaf het begin goede vragen te stellen, door te vragen en goed te luisteren. De klant weet uiteindelijk het meeste van zijn eigen business. Het is mooi dat wij van begin tot eind de belangen van de klant mogen behartigen. Om dit goed te kunnen doen, moeten we weten wat er nu speelt en wat er in het verleden gespeeld heeft.”

Jorian vult aan: “Wij zijn het aanspreekpunt voor alle expertises binnen Lansigt, dus we moeten ook aanvoelen wanneer het tijd is om contact leggen tussen de klant en bijvoorbeeld een fiscaal of juridisch expert. Wij gooien de lijntjes uit zodat de klant hier geen extra zorgen aan heeft. Dát is relatiebeheer binnen Lansigt. Ons werk is voor de helft psychologie. De soft skills zijn net zo’n belangrijk onderdeel van ons vak als de cijfers. Als Relatiebeheerder zit je niet de hele dag achter een computer, het is echt mensenwerk. Je bent een verbinder, je moet goed kunnen communiceren, analyseren en plannen.”

Persoonlijk en betrokken

Interessante klanten vind je overal in de accountantsbranche, maar waarom oefenen Jorian en Corry hun vak juist bij Lansigt uit? “Bij Lansigt zijn veel mogelijkheden” vertelt Jorian “alle opties staan open en je krijgt echt klanten die bij je passen. Ieders portefeuille wordt regelmatig besproken, zo zorgen we dat iedereen energie krijgt van de ondernemers met wie hij samenwerkt.” Corry vult aan: “Er is veel begrip en contact, we luisteren naar elkaar en gaan met respect met elkaar om. Dit nemen we ook iedere dag mee naar onze klanten. Zo blijven we dichtbij onszelf, elkaar en de ondernemers. Juist in het werken met familiebedrijven, is dat onze kracht.”

Deze bijdrage verscheen eerder in het RD magazine.

Terug naar overzicht