Dag in het leven van een Assistent Accountant Jeffrey
“Vaak begin ik de dag met het checken van mijn mail. Nadat ik dit gedaan heb stap ik in de auto om samen met een relatiebeheerder een klant te bezoeken. We nemen samen de cijfers door en praten bij over allerlei ontwikkelingen bij de klant. Tijdens dit gesprek komt ter sprake dat de klant over een aantal jaar wil gaan stoppen, hij vraagt ons of wij hem namens Lansigt willen begeleiden bij zijn overname. Het is erg interessant om in dit soort ontwikkelingen meegenomen te worden. Omdat bij een overname veel speelt is dit super leerzaam
Na het gesprek bij de klant rijden we terug naar kantoor. Ik ben ook bezig met een andere ingewikkelde casus en heb een afspraak met mijn mentor om deze samen te bespreken. Wanneer ik een vraag stel krijgt ik niet alleen een ja of nee, maar wordt er ook de tijd genomen om uit te leggen waarom het zo is. We nemen de casus door en sparren over verschillende scenario’s die hierbij mogelijk zijn. Het is fijn dat de regie heb over mijn eigen opdrachten maar wel altijd kan terugvallen op mijn mentor voor vragen en begeleiding!
Inmiddels is het alweer lunchtijd! We hebben vandaag broodjes besteld dus het is gezellig druk in de kantine.
De gezelligheid van de kantine verruil ik weer voor mijn bureau en neem ik een half uur de tijd om een overleg voor te bereiden. Tijdens dit overleg bespreken de accountant, relatiebeheerder, fiscalist en loonspecialist en ik de actualiteiten die spelen bij de klant die we vanochtend bezocht hebben. We nemen de aandachtspunten, risico’s en (nieuwe) wet- en regelgeving die op de klant van toepassing is door. Ook legt de relatiebeheerder de voorgenomen overdracht van de klant voor, zodat we samen de actie- en adviespunten voor het geplande vervolggesprek kunnen formuleren. Tijdens deze gesprekken houd ik de notulen bij en na afloop schrijf ik het verslag. Ook is er ruimte voor mij om vragen te stellen en mijn eigen inzichten te delen.
Na het overleg beoordeelt de relatiebeheerder mijn verslag en deelt hij deze met de betrokken collega's. Ik loop gelijk langs een collega van fiscaal om de status op te vragen van een andere casus die uitstaat. Hierna bel ik nog een aantal klanten terug die ik heb gemist door de verschillende overleggen. Aan het einde van de werkdag stuur ik de jaarstukken naar het secretariaat voor afronding en daarna is het tijd om lekker naar huis te gaan.”