In november 2018 startte Willem van Dolder als Relatiebeheerder bij Lansigt. Een van de klanten die hij onder zijn hoede nam was Dirk-Jan Hijdra van leverancier van werkinrichting en facilitaire artikelen hijdra.com. “Het klikte meteen,” zegt Willem. “Dirk-Jans enthousiasme geeft me energie. Met elke ontmoeting leer ik hem en zijn bedrijf beter kennen. Dat levert ook een beter advies op.”
Willem van Dolder kwam van een kleiner accountantskantoor naar Lansigt. Hij was verrast door de hoeveelheid kennis waar hij bij Lansigt gebruik van kon maken. “Op mijn vorige kantoor deed ik veel zelf. Bij Lansigt is daarentegen zoveel expertise aanwezig dat je de klant op alle gebieden van accountancy kunt ondersteunen tot aan de ingewikkeldste problemen. Het was in het begin even wennen om de juiste mensen te vinden - ik had de neiging om het toch zelf uit te gaan zoeken - maar inmiddels ben ik er helemaal in thuis. De samenwerking met specialisten maakt juist dat je de klant nog beter kunt helpen.”
Vraagbaak voor de klant
Willem kan de aanwezige expertise goed gebruiken in zijn relatie met Dirk-Jan Hijdra. Dirk-Jan is de eigenaar van hijdra.com, een bedrijf van tien medewerkers en een vast klantenbestand van ca. 1100 klanten. Hij is al ruim tien jaar klant bij Lansigt en vraagt zijn relatiebeheerders altijd de hemd van het lijf. “Als Relatiebeheerder ben je de eerste vraagbaak voor de klant,” legt Willem uit. “Jij houdt het contact. Vaak kun je vragen zelf al oplossen, maar bij ingewikkeldere vragen kun je altijd terecht bij een van je teamleden.”
De spil in het geheel
Willem geniet van een ondernemer die hem uitdaagt met vragen. “Dirk-Jan had bijvoorbeeld een vraag over bezittingen in zijn werkmaatschappij die hij wilde onderbrengen in zijn holding. Ik ben degene met wie hij contact heeft, maar achter de schermen overleg ik steeds met de fiscalist. Die stelt de overeenkomst op en die bespreek ik vervolgens met Dirk-Jan.” Door het vraaggestuurde werk weet je als Relatiebeheerder nooit hoe je dag loopt. “Je bent de spil in het geheel. Kleine vragen pak je zelf op, andere dingen zet je uit. Die dynamiek wordt afgewisseld met afspraken waarin je jaarrekeningen en belastingen reviewt of die bespreekt met de klant.”
Telkens nieuwe ideeën onderzoeken
De eerste keer dat Willem Dirk-Jan ontmoette was voor het bespreken van de jaarrekening, toen nog samen met vennoot Pieter Slootweg die Willem bij Dirk-Jan introduceerde. Later kwam Willem ter voorbereiding van een belastingcontrole nog eens uitgebreid over de vloer. “Met elke ontmoeting versterkt de band. Dirk-Jan denkt veel na over wat er mogelijk is voor zijn bedrijf. Telkens als hij een nieuw idee krijgt, belt hij op. Wat hij wil, kan niet altijd, maar ik zoek het graag voor hem uit. Samen komen we zo ook tot nieuwe mogelijkheden.”
Goed advies dankzij vertrouwen
Het is het opbouwen van die relatie en het kijkje in de keuken bij een bedrijf dat Willem het leukste vindt aan zijn werk. “Sommige accountants willen alleen cijfers hebben, maar ik houd juist van dat diepere contact. Ik wil het verhaal achter de DGA weten. Bovendien kan ik hem zo het beste helpen. Ook privéomstandigheden kunnen immers een rol spelen in de financiën, bijvoorbeeld als een ondernemer gaat scheiden. Een klant moet dan echt vertrouwen in je hebben. Dat probeer ik te bereiken. Hoe beter ik weet wat er speelt, hoe beter ik de klant kan wijzen op eventuele risico’s.”