"Bij Lansigt heb ik mijn relevantie teruggevonden"

Registeraccountant en Partner Marc van den Eijnden komt graag bij de AW Groep van Ad Wijnhout. Het is een bijzonder bedrijf met een sterke filosofie van aandacht voor de mens en zijn omgeving, en dat past bij Marc. Ook hij is op zoek naar wat hij kan toevoegen aan zijn omgeving.

Marc van den Eijnden kwam in 2018 bij Lansigt, net als de AW Groep van Ad Wijnhout. Het bedrijf was een van Marcs eerste klanten. “Het is een dossier waarbij ik vanaf het begin aan boord ben - andere heb ik overgenomen van collega’s. Daardoor is AW voor mij een speciale klant, met wie ik extra goed een persoonlijke relatie heb kunnen opbouwen.”

Hoewel Ad Wijnhout met zijn privévennootschappen al sinds jaar en dag klant was bij Lansigt, had hij zijn bedrijf ergens anders ondergebracht. Toen hij een nieuwe accountant zocht, lag Lansigt dus voor de hand. “Ad hecht veel waarde aan relaties en een sociale visie. Dat matcht goed met het DNA van Lansigt.”

AW Groep wil iets nalaten

Elk jaar komt Marc op locatie bij de AW Groep in Lisse om de jaarrekeningen te controleren. “Zo overbrug je de letterlijke en figuurlijke de afstand. Bovendien is het praktisch: je hebt alle documentatie bij de hand en kunt makkelijk dingen vragen.”

Hoewel Marc als Registeraccountant zich vooral richt op de cijfers, krijgt hij de filosofie van het bedrijf mee. “Je merkt dat AW niet voor winst op de korte termijn gaat. Ad wil met zijn organisatie iets nalaten. Dat voel je en proef je tot in de haarvaten van de organisatie.”

Visie tot in de haarvaten

AW is bijvoorbeeld veel bezig met duurzaamheid en de SDG’s, de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. “Deze wereldwijde doelen voor duurzame ontwikkelingen hebben ze helemaal verankerd in het dagelijks werk. Het is leuk om te zien hoe ze die wereldthema’s terug weten te voeren naar de dagelijkse praktijk. En die visie wordt echt gedragen door de hele organisatie. Ook als ik spreek met projectleiders die bijvoorbeeld een nieuwbouwlocatie bouwklaar maken, dan merk ik dat het niet in eerste instantie gaat om economisch gewin. Ze proberen hun projecten altijd iets extra’s te geven, zodat er toegevoegde waarde is voor de omgeving op de lange termijn.”

Meer dan controle

Marc herkent de behoefte van AW Groep om toegevoegde waarde te willen hebben voor de omgeving. Hij werkte twaalf jaar voor een van de ‘big four’ accountantskantoren en stond aan de vooravond om een volgende stap te maken. Hij had het er naar zijn zin, maar toch hield iets hem tegen. “Ik vroeg me af of ik niet méér kon betekenen voor ondernemers. Bij de klanten waar ik toen voor werkte, was hier nauwelijks ruimte voor. De controle gebeurde omdat het moest, niet omdat de bedrijven zelf de benodigde expertise misten. Wanneer er wel een interessant stukje advies bijkwam, nam een andere afdeling van mijn kantoor het over en mocht ik hier geen rol in spelen. Dat wilde ik juist wel graag.”

Alles komt samen

Via een oud-collega kwam hij bij Lansigt terecht. Kon hij daar zijn relevantie terugvinden? “Jazeker! Hier zit je aan tafel met de ondernemers zelf, kun je hen bijstaan als vertrouwenspersoon en echt iets toevoegen aan hun kennis en bedrijfsvoering. Je komt bovendien hele leuke vraagstukken tegen waarin allerlei regels samenkomen.”

Veel van Lansigts klanten zijn bijvoorbeeld familiebedrijven, waarvoor bedrijfsopvolging een belangrijk onderwerp is. “Bedrijfsopvolging heeft heel veel kanten: juridisch, fiscaal, bedrijfseconomisch en privé. Voor die puzzel ga ik elke dag met plezier naar mijn werk.”

Marc staat dicht bij de ondernemer en dat geeft enorme voldoening. “Ik heb hier in twee jaar tijd enorm veel nieuwe dingen geleerd. Dat je de hele levenscyclus van de ondernemer en zijn bedrijf overziet en en daar relevant kunt zijn, dat is ontzettend leuk.”