Ondanks werkdruk en krapte in accountancy: “Ik wil niet dat mijn mensen een checklist afwerken”

Twee Audit Managers, vier stellingen. Marc van den Eijnden en Menno Hoogduin gaan met elkaar in gesprek over hun overstap vanuit het grootzakelijk, werkdruk binnen de sector en krapte op de arbeidsmarkt: “Wij worden niet betaald om hard te werken, maar om hard na te denken.”

Teammanagers Marc en Menno

Marc van den Eijnden is sinds september 2018 Manager Audit bij Lansigt en samen met Menno teammanager van de Audit afdeling. “Ik kwam van een Big Four en wilde graag meer waarde toevoegen en relevanter zijn. Dat kan ik hier voor het mkb.” Menno Hoogduin, ook afkomstig van de Big Four, is sinds januari 2016 Manager Audit bij Lansigt. “Ik ben min of meer met dezelfde gedachte overgestapt. Ik was op zoek naar een ander type klant.”

Een type klant dat ze bij Lansigt gevonden hebben. “Met onze mkb klanten ben je echt adviserend bezig,” zegt Marc. “Je zit sneller met de directies aan tafel en kunt echt je expertise inbrengen.”

We legden beide Audit managers vier stellingen voor.

Stelling: de arbeidsmarkt is krap binnen de Audit

Marc: “Zeker. De vijver om uit te vissen is klein in de accountancy en er is heel veel werk. Dat merken wij wel. Zeker professionals met drie tot vijf jaar werkervaring zijn moeilijk te vinden.” Menno vult aan: “Het is inderdaad een krappe markt, maar dat was het vijf jaar geleden ook. Iedereen heeft daar last van.”

Kunnen de teammanagers zelf iets doen in de zoektocht naar geschikte mensen? Menno: “Je moet zorgen dat mensen het naar hun zin hebben. Dan gaan ze in ieder geval niet via de achterdeur weg.” Marc vult aan: “Verder stellen wij ons niet anders op. We zijn nog steeds kritisch. Misschien wel meer nog dan voorheen. Ik heb gemerkt dat we in staat zijn om mensen aan Lansigt te binden. We doen dus iets goed en kunnen kritisch zijn. Hoe tegenstrijdig dat in de huidige markt ook klinkt.”

Stelling: de werkdruk bij Lansigt is niet anders dan bij de Big Four

Marc: “Bij Lansigt moet ook gewoon geleverd worden. Een verschil is wel dat je hier met een ander type klant te maken hebt. Dat maakt de communicatie anders. Je schakelt direct met besluitvormers en je hebt zelf veel meer controle. Als een planning niet past, heb je daar zelf meer invloed op. Je hebt bij ons dus controle over je werkdruk. Bij een Big Four kantoor is het lastiger als de oplevering vertraagd is, omdat het vergaderschema bij grootzakelijke klanten voor het hele jaar al vaststaat en daarmee de deadline een stuk harder is.”

Op zaterdagochtend werken en tot ’s avonds laat doorgaan gebeurt bij Lansigt dan ook zelden. Menno: “Ik zie hier weinig weken van meer dan 50 uur voorbijkomen. Bovendien krijg je die extra uren gewoon gecompenseerd!”

Marc: “Voor mij is het vooral een kwestie van plannen. Als ik zelf aan de knoppen kan draaien, en bij Lansigt kan iedereen dat tot op zekere hoogte, ervaar ik weinig druk. Hier ben je bestuurder van je eigen auto. Ervaar je wel druk? Dan praten we erover. Alleen dat te weten, zorgt al voor verlichting.”

Stelling: buiten het busy season is er bij Lansigt geen werkdruk

“Ik heb laatst geconstateerd dat ik geen busy season heb!” Menno neemt het woord. “Ik heb een hele stabiele jaarverdeling. Dat schijnt uniek te zijn in accountancy. Aan de andere kant is het ook nooit rustig, ik werk het hele jaar gewoon hard. Dat is normaal, dat is geen druk. Er zijn wel collega’s die wat vaker overwerken, maar dan vanuit hun eigen motivatie. Die willen vroeg de boeken induiken om uit te zoeken hoe ze zaken anders kunnen aanpakken.”

Marc heeft de cyclus van een jaar nog niet helemaal gemaakt en kan er minder over zeggen. “Het lijkt er wel op dat de druk in het zogenaamde busy season hier wat minder hoog oploopt. We hebben een constante stroom werk, maar geen extreme pieken.”

Stelling: aangepaste en scherpe wet- en regelgeving heeft invloed op het werkplezier

Menno reageert: “Het ligt eraan hoe het wordt toegepast. Het moet niet zo zijn dat je niet meer zelf mag nadenken. Als het niet meer uitmaakt welke klant, welke typologie of welke risico-inschatting erbij hoort.”

Marc vult aan: “Dat klopt wel. Er moet niet té veel gestandaardiseerd worden. Mensen moeten worden uitgedaagd om logisch na te denken. Als je collega’s niet snappen wat ze gedaan hebben, maar alleen de procedures hebben uitgevoerd, gaat dat zeker ten koste van het werkplezier. Wij worden niet betaald om hard te werken, maar om hard na te denken. Ik wil dat mijn mensen begrip hebben van de cijfers en niet dat ze een checklist afwerken. Dan kom je tot meer toegevoegde waarde en kun je verschil maken voor een klant. Dat geloof ik echt.”

“Een checklist cultuur moet je inderdaad niet hebben,” zegt Menno. Bij Lansigt is dat niet het geval. “Hier mag je zelf nadenken en een keer een fout maken. Dan kijken we de volgende keer hoe dat beter kan. Eén van onze kernwaarden is ‘onderzoekend’. Dat verwachten we dus ook van onze mensen: dat ze zelf nadenken!”

Kennis maken

En hoe is dat bij jou? Waar haal jij jouw werkplezier uit? Kom eens vrijblijvend met ons kennismaken bij een kantoor waar we graag praten over het verhaal áchter de cijfers. Bekijk onze vacatures!